5 Maaliskuu 2018

Nesteen investoinnit Porvoossa tukevat jalostamon kilpailukykyä ja ympäristövaikutusten vähentämistä

Neste Oyj
5.3.2018 klo 9.00

Jätevesilaitostyömaalla on meneillään betonialtaiden rakennustyöt.

Neste uusii Porvoon jalostamon jätevesilaitosta. Hankkeessa uusitaan jätevesilaitoksen kemiallinen ja biologinen käsittely, ja sen on suunniteltu valmistuvan kokonaisuudessaan vuoden 2020 aikana. Uudistus parantaa jäteveden käsittelyn tehokkuutta ja varmistaa sen kapasiteetin. Investointi tehdään yhteistyössä laitoksen toisen käyttäjän, Borealis Polymers Oy:n, kanssa ja sen arvo on yhteensä noin 50 miljoonaa euroa.

"Jätevesilaitoksen toiminnalla on keskeinen rooli jalostamon päästöjen minimoinnissa, sillä jätevesilaitoksella käsitelty vesi lasketaan mereen puhdistamisen jälkeen. Laitoksen ansiosta öljypäästöjen määrä mereen on jo tälläkin hetkellä erittäin vähäinen, noin 10 % laitosten ympäristöluvan sallimasta määrästä", kertoo tuotantojohtaja Marko Pekkola ja jatkaa: "Vastuullisuusperiaatteidemme mukaisesti tavoitteenamme on varmistaa, että kaikki toimemme ovat turvallisia naapureillemme, asiakkaillemme ja ympäristölle."

Neste investoi vuosittain merkittävästi laitosten ympäristön tilaa, resurssitehokkuutta, turvallisuutta ja kilpailukykyä parantavaan toimintaan. Viime kesänä Porvoon jalostamolla käynnistyneen syötön esikäsittely-yksikön (SDA) ansiosta pystymme vähentämään raskaiden polttoöljyjen tuotantoa. Samalla pystymme lisäämään dieselin tuotantoa sekä vastaamaan vuonna 2020 voimaan tulevaan IMO:n (International Maritime Organization) maailmanlaajuiseen rikkisääntelyyn, joka rajaa laivapolttoaineissa käytettävän rikin määrän alle 0,5 prosenttiin. Tämä vähentää rikki- ja hiukkaspäästöjä käytettäessä Nesteen polttoaineita.
Esikäsittely-yksikössä talteenotettu asfalteeni voidaan hyödyntää myöhemmin Kilpilahden uudella voimalaitoksella polttoaineena ja näin lisätä alueen kiertotaloutta.

"Vuoden 2017 aikana teimme parannuksia monilla aloilla, mm. tuotannon häiriöttömyyden edistämiseksi. Keskityimme erityisesti ympäristön hyvän laadun säilyttämiseen tuotantopaikkojemme ympärillä. Esimerkiksi ilmanlaatu Porvoon jalostamolla oli yleisesti hyvä vuonna 2017 ja se alittaa kaikki Suomen ja EU:n asettamat ohje- ja raja-arvot ja täyttää useimmiten WHO:n tiukemmat suositukset. Viime vuoden aikana valmistui myös meluntorjuntainvestointeja, jotka vähensivät meluhaittoja jalostamon lähialueella", kertoo Pekkola.

Neste Oyj

Kaisa Lipponen

Lisätietoja: Tuotantojohtaja Marko Pekkola, puh. 050 458 2935

Neste lyhyesti